Chiang Mai en het hoge Noorden - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Tijmen & Dyonne - WaarBenJij.nu Chiang Mai en het hoge Noorden - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Tijmen & Dyonne - WaarBenJij.nu

Chiang Mai en het hoge Noorden

Door: Tijmen & Dyonne

Blijf op de hoogte en volg Tijmen & Dyonne

07 Februari 2014 | Thailand, Chiang Mai

Wow wat een week! De tijd gaat hier zo snel. Voor mijn gevoel zijn we nog maar net in Thailand aangekomen, maar we zijn hier alweer bijna 2 weken. We hebben ook al een heleboel gezien en gedaan.

Vorige week zijn we vertrokken uit Bangkok, waar we dachten dat we het Chinese Nieuwjaar zouden meemaken. Helaas voor ons begon dat een dag later toen wij in de nachttrein zaten op weg naar het noorden. we deelden onze coupe met een chinees & een Engelse jongen waarmee we op het chinees nieuwjaar hebben geproost. Zo kregen we het gelukkig toch nog een beetje mee. Iedereen ging lekker vroeg slapen, omdat het uitzicht 's ochtends heel mooi scheen te zijn en we daar vroeg voor op moesten. Alleen van het slapen kwam niet zoveel doordat de trein heen en weer schommelde en onze chinese buurman nogal snurkte. gelukkig maakte het landschap de volgende ochtend het weer helemaal goed. Wauw! Prachtig al die rijstvelden tegen de ochtendzon. De nachttrein was echt een helse en mooie ervaring tegelijk.

Na een lange rit kwamen we 's ochtends eindelijk in Chiang Mai aan. Je merkte gelijk dat je in deze stad wel gewoon kon ademen in tegen stelling tot Bangkok. De stad beviel mij gelijk. We werden met een transfer naar ons hotel gebracht. Waar we uitgeput van onze reis gelijk op bed zijn gaan liggen. 'S Avonds zijn we nog wel naar de nightmarket geweest. Dat is een lange straat die 's avonds helemaal vol komt te staan met kraampjes waar ze van alles verkopen; van lokale producten tot all stars (de thaise versie: Conboys) en natuurlijk heel veel lekker eten! We moetdn ons helaas een beetje inhouden met souveniers kopen, want onze tassen zitten al zo vol.

De volgende dag hadden we een dag vrij. We waren van plan om lekker niks te doen en misschien een beetje door de stad te struinen. We hebben uiteindelijk bijna de hele dag rond gelopen. We zijn naar het stadspark geweest en hebben oude tempels bezocht. Echt heel mooi allemaal! In een tempel zat een oude monnik te mediteren. Hij zat zo stil dat het net leek alsof hij niet ademde. Alle tempels lijken hier wel veel op elkaar.

Zondag stond er een hiketrip op het programma. We gingen drie dagen lopen door de bergen in de jungle rond om Chiang Mai. We werden opgehaald en samen met nog 11 anderen gingen we op weg. Onze eerste stop was bij een klein, snelstromend riviertje en hier gingen we met een lokale gids op een bamboe vlot van af varen. Erg mooi en lekker verkoelend. Hierna hebben we een stuk gelopen en kwamen we echt langs de mooiste plekjes en uiteindelijk bij een heel lief, klein kampje. Het was naast een grote waterval opgezet en dat was tevens de douche waar iedereen erg naar snakte. De wandeling ging namelijk steil omhoog, steil omlaag en dat in +/- 30 graden. Het kamp bestond uit niet meer dan 3 slaaphutten, 1 kookhut en een wc (gat in de grond...) Na een fijn, warm kampvuur was het tijd om te gaan slapen. Dat viel niet mee. Overdag was de waterval heerlijk en prachtig, maar 's nachts maakte het een oorverdovend lawaai en hoopte ik alleen maar heel hard dat ik er niet van naar de wc moest. We sliepen op bamboe, wat vergelijkbaar is met houtenplanken en deze maakten een raar geluid telkens wanneer iemand zich bewoog. (We hebben de hele nacht in angst gezeten omdat we dachten dat er apen op liepen, maar het bleek dus gewoon het draaien te zijn geweest :-) ) Na een niet zo goede nacht (heel koud ook!!) was het toch tijd om verder te gaan. We zouden gaan lopen naar een bergdorpje en daar de 2e nacht verblijven. De wandeling is mooi en niet in woorden of foto's te beschrijven! Eenmaal aangekomen in het dorp kijken we onze ogen uit. Het is zo primitief allemaal en het lijkt wel alsof we jaren terug leven! Simpele hutjes en een koude douche dat is waar deze locals het mee moeten doen. We hebben hier een prachtige zonsondergang gezien en 's avonds konden we lekker opwarmen bij een kampvuur. Eenmaal in ons bed beviel het deze keer ook weer net zo slecht. Het sliep nog steeds heel hard en koud en nu geen waterval, maar hanen die midden in de nacht gingen kraaien. De volgende dag moesten we toch weer verder en nu gingen we weer richting startpunt. Hier zat ook een olifantenkamp. We hebben hier een stukje op een olifant gereden. Dat was toch wel zielig, want ze zitten vast en je weet dat dit niet hun natuurlijke gedrag is. Het was wel leuk om ze te voelen en water te geven. Beetje dubbel gevoels dus. De trip zat er nu voor ons op. We kijken erop terug als een hele ervaring en met een super voldaan gevoel.

Na weer een dag rust die we lekker hier in het park hebben doorgebracht hadden we gisteren weer een hele volle dag. Om 7 uur 's morgens werden we opgehaald en was onze eerste stop bij de hot springs. Wij dachten dat dit mooi in een natuurgebied zou zijn, maar het was uiteindelijk een fonteintje met warm water waar een heel toeristisch gebeuren omheen was gebouwd. Niet echt de moeite waard dus. Gauw weer verder, want we moesten naar de white tempels. Heel mooi, maar again weer heel erg toeristisch. Binnenin de tempel werd nog geschilders. Heel mooi dachten we, maar toen keken we beter en zagen we allemaal stripfiguren op de muur? Heel apart. Hierna gingen we naar the golden triangle. Het 'drielandenpunt' van Laos, Thailand en Myanmar. Ook wel bekend van de vele drugssmokkel die daar plaats vindt. Met een bootje gingen we de mekong rivier over, wat de scheidingslijn is. Hierna konden we nog even gauw voet op Laos zetten en moesten we verder naar een stam die 'the Longnecks' heten. Waarschijnlijk kent iedereen deze mensen wel. Het is de stam waar vrouwen van kinds af aan ringen om hun nek. Steeds meer en meer waardoor hun nekken oprekken. Althans dat zou je denken, maar dat is dus niet zo. In feite worden de ribben ingeduwd en zakt je bovenlichaam naar onderen, waardoor het lijkt alsof je nek langer is. Heel bizar om te zien. Je ziet hele oude vrouwen met veel ringen, maar ook kleine meisjes. Sneu, want zei zijn eigenlijk gedoemd om daar voor altijd te blijven en als attractie te spelen. Want dat was het wel een beetje. Al met al was de dag dus een beetje te toeristisch voor ons.

Vandaag konden we weer lekker uitrusten en dit hebben we gedaan bij het bloemenfestival. Dat was toevallig dit weekend! Vandaag was een soort grote bloemenwedstrijd. Prachtig om dat allemaal te zien! Verder stonden er (natuurlijk) weer veel kraampjes met eten en kleding.

Morgen gaat onze tocht verder naar het zuiden, Sukothai. Voor de eerste keer met de bus, hopelijk beter dan de trein!

Liefs en een dikke knuffel.

• 07 Februari 2014 - 16:34

Irma:

hallo lieverds!
    Nu heb ik het hele verhaal!Door het stotterende beeld en geluid hebben we heel wat leuke details gemist. Zo klinkt het veel leuker! Maar het was wel geweldig fijn om jullie koppies even te mogen zien. En na dit uitgebreide verslag snappen we pas goed waarom jullie er toch wel wat vermoeid uitzagen vanmiddag... :-).
    niet te geloven he, dat dit nog maar net twee weken zijn...
    goede nacht nu, goede reis morgen en de komende week n's even niksen!
    liefs,
    (ir)ma

• 07 Februari 2014 - 16:45

Annelien:

Wat een ervaringen. Die dorpjes, longnecks maar ook de primitieve leefomstandigheden lijken mij heel bijzonder. Heel leuk om te lezen

• 07 Februari 2014 - 17:34

Jorian:

Super gaaf om alles te lezen! En dat verhaal met die longnecks is echt bizar! Wij zien dat alleen op tv. Dyonme en Tijmen veel plezier nog!!

• 07 Februari 2014 - 18:43

C&A:

Hoi moppies,
    Wat een belevenis zeg! Ik begrijp nu ook waarom jullie na de 14de een badplaats op gaan zoeken haha. Nou geniet er maar lekker van en bedankt voor het mooie verslag. Dikke kus en tot horens. Heb je ook nog wat foto's?

• 07 Februari 2014 - 20:16

Emma:

Leuk dat jullie zo veel van jullie kunnen laten horen op allerlei manieren.
    Prachtige foto's, ik zal er ook graag eens heen willen. Jullie genieten vast volop.
    Ik zal trouwens ook niet meer op een olifant gaan, want behalve doe ketting gebeurt er nog veel meer naars. Heel zielig.

Heel veel plezier weer!!

• 10 Februari 2014 - 19:11

Naomi:

Hey,

Ik hoop dat jullie het er erg naar jullie zin hebben, zo klinkt het namelijk wel. ;p
    Erg leuk om alles te lezen.
    Geniet er van.

Liefs Naomi

• 10 Februari 2014 - 22:47

André En Anneke Hollander:

Hé Tijmen en Dyonne
    Van je ouders hebben we deze link gekregen. We vinden het heel leuk om jullie een beetje te volgen. Geweldig wat jullie aan het doen zijn. Wij wensen jullie dan ook nog heel veel plezier en nieuwe ontdekkingen. Groetjes van André en Anneke Hollander

• 28 Februari 2014 - 22:55

Jo Horstman :

hoi lieve kleinkinders , laat ik ook eens een berichtje sturen ,hoop dat het nog steeds goed gaat met jullie beiden .en dat je gezond bent , dat jullie genieten kan ik me wel voorstellen , mooie foto,s en verhalen .fijn dat we zo op de hoogte blijven van jullie doen en laten , geniet ervan pas goed op elkaar , ik denk aan jullie dikke knuffel en veel liefs van jullie Oma Jo .