Maleisië en Zuid-Thailand en een nieuwe reisgenoot - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Tijmen & Dyonne - WaarBenJij.nu Maleisië en Zuid-Thailand en een nieuwe reisgenoot - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Tijmen & Dyonne - WaarBenJij.nu

Maleisië en Zuid-Thailand en een nieuwe reisgenoot

Door: Dyonne &Tijmen

Blijf op de hoogte en volg Tijmen & Dyonne

20 Mei 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hoooooi lieve familie en vrienden.
Hier weer eventjes wat nieuwtjes van onze kant van de wereld. Afgelopen weken hebben we Maleisië doorgecrosst, lekker geluierd aan de Andamanse kust van Zuid-Thailand en bevinden we ons nu in het mooie Cambodja.

Maleisië was echt een prachtig land. Mooie natuur, leuke eilanden en allemaal verschillende culturen. We hebben hier niet heel veel tijd doorgebracht helaas, want het was ook een iets duurder land dan gemiddeld hier. Onze eerste stop was Kuala Lumpur. Echt een megacity met duizenden skyscrapers, auto's en mensen. we zijn daar een paar dagen verbleven. Steden zijn toch niet echt ons ding, ze zijn zo groot en druk en warm, dus na wat mega shopping malls te hebben bezocht voor afkoeling zijn we doorgereisd naar Penang. Dat is een eiland aan de westkust van Maleisië. We verbleven in de hoofdstad Georgetown. Deze stad staat op de World Unesco Heritage List om de historische gebouwen en street art die zich hier bevinden. We zaten in een ontzettend leuk hostel, waar we goed ontvangen werden en waar een medewerker ons uitgebreid alles wou vertellen over Penang, Georgetown en Maleisië. Hij vertelde ons waar we het lekkerste eten konden krijgen (nog een bijzonderheid van Penang. Er leven hier veel Chinezen, Indiërs en traditioneel Maleisische mensen dus er is een grote variëteit aan eten, keuze genoeg!) Het hostel stond in een Indische wijk, waardoor je altijd wel ergens muziek vandaan hoorde komen en waar je maar keek werden van die mooie gekleurde jurken verkocht. De eerste dag zijn we lekker door Georgetown gestruind. We hadden een kaart gekregen met daarop de plaatsen waar de street art zich bevond dus die zijn we afgegaan. Het was een heel leuk gezicht. Overal zijn kleine plekjes met muurschilderingen en striptekeningen. Af en toe was het beeld niet helemaal afgetekend, maar hadden ze er attributen bij gezet om het tot leven te laten komen. Bijvoorbeeld een echte fiets met daarachter op de muur 2 kinderen getekend of spelende kinderen bij een basketbal paal en dan een echte basketbal aan de muur gemonteerd. Heel grappig gezicht!
's Avonds zijn we naar de nacht markt geweest. Deze zat in een ander stadje, maar alles was hier prima te bereiken met de bus. De nacht markt blijft toch wel onze grote favoriet. Lekker langs kraampjes struinen en kijken of je wat moois kan vinden, wat authentieks. Goedkoop, maar super lekker eten bij de kraampjes en altijd heel gezellig druk.
De dag erna zijn we naar het national park gegaan. Hier kon je kiezen uit verschillende wandelingen.  Eentje liep naar Monkeybeach en de andere naar turtlebeach. We hadden gekozen om naar het schildpadden strand te lopen. Het was een wandeling dwars door de Jungle van het national park. Overal om je heen hoorde je sicades onophoudelijk zingen. Echt een vreselijk geluid maken die beesten. We zagen onderweg veel prachtige vlinders. Na ongeveer twee en half uur te hebben gelopen kwamen we eindelijk aan bij het strand. Er waren op het strand veel sporen van de schildpadden. Ze hadden overal kuilen gegraven voor hun eieren en je kon duidelijk nog hun sleep sporen zien. Later hoorden we dat de schildpadden veel kuilen graven, maar ze leggen er maar in een paar eieren om de roofdieren op een dwaalspoor te brengen. Er was ook nog een klein reservaat waar ze de eieren lieten uitkomen. Daar hadden ze een paar hele kleine schattige mini schildpadden in een bak zitten.  Na  een tijdje hadden we het wel gezien en zijn we weer terug gelopen. Het was uiteindelijk best wel slopend, we hadden ook niet heel veel water mee en in de Jungle was het echt benauwd warm.
De laatste dag hebben we dan ook maar lekker uitgerust. De volgende morgen werden we heel vroeg opgehaald met een busje om naar de Perhentians te gaan. Dit was een eilandengroep aan de oostkust van Maleisië. Er was een groot eiland waar de meeste luxe resorts op stonden en een kleiner eiland wat meer bekend was bij de backpackers. De boottocht ernaartoe was heerlijk verkoelend en erg mooi. Naar mate we verder bij het eiland kwamen werd de zee steeds blauwer en helderder. Uiteindelijk kon de grote boot niet meer verder en moesten we overstappen in een watertaxi bootje om bij het eiland te komen. We werden op het strand gedropt en toen begon onze zoektocht naar een kamer. Het was heel anders dan op de Gili's waar de mensen je toeriepen om naar hun huis te gaan en waar de guesthouses voor het oprapen lagen. Hier was helemaal niemand en konden we zelf rustig gaan uitzoeken waar alles zat. De man van ons vorige hostel had voor ons wat namen op een briefje geschreven dus daar zijn we naar op zoek gegaan. Het was midden op de dag en echt super warm, dus na een paar hostels zagen we er eindelijk eentje die er wel redelijk uitzag. Gelukkig, nu konden we gauw onze zwemkleren aan doen en een duik nemen in de prachtige zee. De zee was hier zo super mooi blauw en helder echt wauw, net als op de plaatjes van google!! Onder een parasolletje konden we de rest van de middag wel even vertoeven. 's avonds hebben we bij de accommodatie zelf gegeten. Ze hadden een prachtig uitzicht over het strand en de zee (helaas aan de verkeerde kant van het eiland voor de zonsondergang). Bij terugkomst was het helaas iets minder genieten.. Er liep een dikke grote rat door onze kamer!! Ieeeeuw. Hij was via het doucheputje omhoog gekomen. Bah bah bah. Gelukkig zat hij er waarschijnlijk pas net, want er was niets aangevreten oid. Hij verdween net zo gauw weer als dat hij kwam en toen hebben we maar gauw een emmer met water boven op het putje gezet. Nou de schrik zat er toen wel in. We zouden het liefst gelijk weggaan, maar de andere accommodaties waren vol of zagen er niet veel beter uit. Na een nacht met weinig slaap moesten we er 's ochtends om half 8 uit, want dan ging de elektriciteit uit. We zijn toen maar verder gaan slapen op het strand.
De dag daarna hadden we een snorkel trip geboekt. We gingen langs zeven plekken rondom de twee eilanden. Als eerst gingen we naar turtlepoint. Daar zaten een paar hele grote groene zeeschilpadden. Ze zaten wel een stuk dieper dan op de gilis, maar dat maakt ze niet minder indrukwekkend. Na de schildpadden gingen we naar fishpoint. Daar zaten echt duizenden vissen in allemaal verschillende kleuren en maten. De mensen van de boot gooiden af en toe wat brood in het water, waardoor er plotseling om je heen zaten en tegen je aan zwommen. Als je een stukje van de drukte weg zwom kwam je ook heel mooi koraal tegen.
De volgende stop was sharkpoint, daar kon je haaien zien als je geluk had, en dat hadden we. Ze zwommen een paar meter onder je snel onder je door. Gelukkig waren ze niet gevaarlijk anders waren we natuurlijk nooit het water in gegaan. Toch even voor the record, we hebben met haaien gezwommen! Na haaien gingen we lunchen. De eerste stop na de lunch hebben we nog een paar punten visjes gekeken. De laatste stop was romantici beach. Een mooi wit strand waar we heerlijk konden uitrusten. We werden een paar honderd meter voor het strand uit de boot gelaten en mochten vanaf daar naar het strand snorkelen. Daar zagen we de mooiste visjes van de trip. Er waren een heleboel clownvisjes oftewel Nemo verstopt tussen de anamonen. Net als in de film.  We kwamen na een stukje zwemmen ook nog een hele mooie rog tegen, zon vis waar Steve Erwin door is gedood. Gelukkig was dit maar een kleintje. Het koraal was hier ook echt prachtig. Na lekker uitgerust te hebben op het strand werden we terug gebracht naar onze eigen strand. De trip was echt onvergetelijk mooi! De volgende dag gingen we weer terug naar het vasteland. We hadden wel langer op dit prachtige eiland willen blijven, maar de accommodaties waren zo slecht dat we ook wel graag weg wouden.

We hadden besloten om de bus te pakken naar Melaka. Helaas ging er maar eentje en dat was 's avonds. We konden dus de hele dag wachten voor onze bus. De rit naar Melaka verliep gelukkig soepel. We hadden nu een fijn schoon hotel geboekt, zonder rat dit keer gelukkig! Melaka is echt een heel leuk stadje met veel Europese  en Chinese invloeden. Je ziet er overal prachtige oude huisjes in veel verschillende stijlen. De eerste dag zijn we 's avonds naar de John Walker nacht markt geweest. Dat was een hele lange straat met allemaal kraampjes. Er werd alleen wel veel Chinese prul verkocht. We hebben hier ook gefrituurd ijs uitgeprobeerd. Mmm echt super lekker, maar het smelt wel heel snel!
De volgende dag zijn we door de stad gestruind, om alle oude gebouwen te bezoeken. Er staat een prachtig Nederlands stad huys in het midden van de stad. Het stamt uit de tijd van de VOC. Het hele stad Huys is rood geverfd. Dat is overigens later gedaan, maar het geeft wel een extra touch. Na he stad huys zijn we naar een overblijfsel van een oude Nederlandse kerk geweest. Die was op een heuvel Gebouwd. Dat was wel heel gaaf, want er stonden ook nog allemaal Nederlandse grafstenen in die geschreven waren in oud Nederlands. Dat deed mij een beetje denken aan Zuid-Afrikaans. Er waren ook nog een paar oude Portugese gebouwen die heel mooi waren. Er stond een klein fort met oude kanonnen en een hele grote kerk. Na onze mooie tour door de stad hebben de laatste dagen lekker uitgerust en genoten van onze mooi schone kamer.
Na Melaka gingen we weer terug naar Kuala Lumpur, want we hadden een vlucht geboekt naar Krabi, Zuid-Thailand! We hadden echt super veel zin om weer naar Thailand terug te gaan, het voelt toch een beetje als een thuishaven voor ons doordat we hier begonnen zijn en door alle lieve mensen.

Krabi town was een klein plaatsje waar niet heel veel te doen was, maar wat een beetje de uitgangshaven is voor naar de eilandjes toe. We hadden het geluk dat we hier op zondag waren aangekomen, want in het weekend was hier een grote night market. Kleine kraampjes vol met lekker eten, muziek en kraampjes met andere spullen tussendoor en een hoop mensen bij elkaar. Heel gezellig. We sliepen hier in het sweet home guesthouse en dat was het ook echt!! We werden vrolijk ontvangen door een stel en ze waren zo lief en behulpzaam.
In Krabi hebben we de boot naar Koh Lanta genomen. Dit was het grootste eiland in het zuiden en doordat het low season is konden we een heerlijk resort boeken voor een spotprijs. We hadden een super mooie grote kamer met een bijna privé zwembad voor de deur. Hier konden we wel en paar dagen lekker relaxen weer. We hebben een dag nog een scooter gehuurd en zijn daarmee het eiland rond gereden. Op een gegeven moment kwamen we op het hoogste punt van het eiland en hadden we een prachtig uitzicht over de zee en de omringende eilanden met indrukwekkende limestones! Ook kwamen we een German Bakery tegen en hebben we een heerlijke ciabatta met nog betere salami gegeten. Oh we missen het eten van thuis nu toch echt wel hoor!! Een bord met lekkere aardappelen en groenten gaat er nu graag in!

Na Koh Lanta zijn we met de boot doorgereisd naar Phuket. Het was heerlijk om even op de boot te zitten. Tijmen zijn slipper vond het helaas wat minder prettig, die dook liever het water in. Helaas pindakaas, alleen wel een beetje balen want dat was zijn goede slipper.. Phuket is echt een toeristen haven. Hier komen veel backpackers en toeristen alleen maar om te zuipen en aan het strand te liggen. Niet echt ons ding, maar we hadden vanaf hier een trip geboekt naar Koh Phi Phi. De trip bracht je naar Maya bay, het prachtige strand waar de film The Beach is opgenomen. Het was een heel mooi strand met super zacht en parelwit zand en super blauw water. Er stonden helaas ook 2000 mensen op het strand en er waren rijen speedboten aangemeerd met toeristen. Het was wel een must om te zien, maar wel over toeristisch. Na Maya Bay zijn we nog op een paar plekken wezen snorkelen en hebben we een klein eilandje aangedaan waar we konden relaxen.
In Phuket zijn we ook nog naar een avond markt geweest, althans dat was de bedoeling. De avond markt was geen succes, overal werd je praktisch naar binnen gesleurd en je kon totaal niet rustig kijken en lopen. We werden ook nog aangesproken door een vieze Engelse dronken propper die de hik had, toen zijn we maar weer terug naar ons hotel gegaan.
Inmiddels hadden we contact met Geke die ook in Thailand was aangekomen en hadden we besloten om elkaar te treffen in Bangkok en daar verder plannen te maken. Hop de nachtbus dan maar weer in en dan waren we ook zo binnen 12 uurtjes weer van het zuiden terug in Bangkok. We verbazen ons hier er wel eens over dat we zo vaak zulke lange stukken in de bus zitten en het dan best gauw voorbij is en thuis voelt een autorit van 2 uur al een eeuwigheid.

Inmiddels zitten we met zijn 3en in Cambodja, maar dat komt de volgende keer allemaal wel weer, want hij is zo al weer lang zat dachten we.

Veel liefs, kussen en knuffels!!

• 20 Mei 2014 - 10:46

Anneke Hollander:

Geweldig wat jullie weer beleefd hebben bedankt voor jullie verslag en nog veel plezier.
    Groetjes uit een warm ( 24-27 graden ) Kampen van André en Anneke

• 20 Mei 2014 - 11:21

Irma:

jullie zijn echt enorm bereisd... dat een busreis van 12 uur al heel gewoon is... straks terug in Nederland zal alles wel heel petieterig zijn....
    mooi verslag weer! en net ook nog even jullie in t echt gezien via de Skype... mijn dag kan niet meer stuk! lieve groetjes!

• 20 Mei 2014 - 16:56

Christa:

Super verhaal weer! Jullie kunnen leuk schrijven. Ben benieuwd hoe jullie Cambodja en Vietnam gaan beleven. Leuk dat ook wij nog even hebben kunnen skypen vandaag en dat oma erbij was. Doe de groetjes aan Geke en veel plezier daar! Dikke knuffel en kus terug

• 21 Mei 2014 - 07:16

Ruah:

Hoi Tijmen en Dyonne,
    Heerlijke verhalen: de wereld is mooier en betrouwbaarder dan de krant en televisie ons doen wil geloven. Geniet ze verder!

• 29 Mei 2014 - 18:06

Henk:

H allebei, mooie verhalen, al die verschillende werelden waar jullie in verkeren. Ik kan het niet anders als heel bijzonder vinden. jullie laten zien, gewoon doen.
    Dan is NL gewoon heel klein. Ik reis zo een beetje met jullie mee.
    Alle goed op jullie verdere tochten.
    Hartelijke groeten, Henk